Lesiones de los
Percusionistas

Quiero que leas esta frase con mucha atención: LA MAYORÍA DE LAS LESIONES MUSCULARES QUE SUFREN LOS PERCUSIONISTAS SE PUEDEN PREVENIR. 

A diferencia de los instrumentistas de Viento MaderaViento Metal y Cuerda (que abarcan varios instrumentos), aquí solo hablaremos de las lesiones que sufren los percusionistas.

¿Dónde sueles tenerlas?

1. Espalda. De ahí que tengas que cuidar mucho tu postura.

2. Codos y muñecas. 

3. Piernas y pies.

4. Oídos. Por eso es bueno que uses tapones o auriculares de protección para el ruido. 

5. ¿LA SOLUCIÓN? Muy fácil. Descúbrelo al final del artículo.

¡Empecemos!

las lesiones de los percusionistas se dan en espalda, oidos, piernas, pies, mano y dedos

ACLARACIONES:

1º: Todo lo que se escribe aquí es meramente informativo. No te estoy incitando a que auto-diagnostiques. Simplemente quiero que sepas los riesgos de tu profesión y mi intención es enseñarte las principales lesiones que sufren los percusionistas.

2º: Mi trabajo es que comprendas que la PREPARACIÓN FÍSICA MUSICAL es necesaria si quieres llegar a ser un buen músico y poder disfrutar de tu profesión. La inmensa mayoría de las lesiones que sufres tú y el resto de los músicos SE PUEDEN EVITAR con un buen ENTRENAMIENTO. Piensa que tus dolores no vienen de una enfermedad o una patología, sino por un mal uso y sobreuso de tus músculos. Si consigues prepararlos correctamente para la acción que vas a realizar (tocar), corregir malas posturas y sustituirlas por otras que te eviten dolor (y lesiones), además de ser más feliz (porque estar mal amarga a cualquiera), conseguirás ser mejor músico.  

1. LESIONES DE LOS PERCUSIONISTAS

Antes de nada, como ya sabes, tocar la batería implica mover y coordinar tus cuatro extremidades. Es por eso, que también tienes más probabilidades de sufrir lesiones en las piernas y en los pies además de en tu espalda y brazos. El hecho de tocar la batería también te puede producir tinnitus (silbidos en los oídos) debido a los fuertes sonidos que produce.

Lesiones de los percusionistas en el oído

Tinnitus: si tocas varias horas al día sin usar tapones, es probable que con el paso del tiempo puedas sufrir tinnitus debido a los fuertes sonidos de tu batería. Piensa por un momento en lo importante que son tus oídos en tu vida y en tu carrera musical. No debes descuidarlos porque son iguales de valiosos que tus manos o pies. Lo que ocurre contigo y con la mayoría de percusionistas es que piensas que no te va a pasar a ti porque no es muy común, pero ya sabes: nunca pasa nada…¡hasta que pasa! Así que…¡cuida tus oídos!  

Estos tapones de oído son muy buenos para tus ensayos con la batería y también para ver conciertos. Protegerán tus oídos y disfrutarás de la música exactamente igual. Si prefieres auriculares porque estás más cómodo con ellos, te recomiendo estos Auriculares de Protección para el Ruido.   

Lesiones de los percusionistas en la espalda

* Alta y media

Cervicalgia (dolor cervical): si adelantas tu cabeza al tocar la batería, la marimba o los timbales, si subes lo hombros o si no mantienes tu columna en una posición neutra, probablemente sufrirás dolor cervical. Por otra parte, si tienes dolor cervical, hay posibilidades de que ese dolor venga de la articulación de tu hombro. 

Dorsalgia (dolor dorsal): si tu postura es incorrecta, seguramente partirá de tu zona lumbar (cadera en retroversión). Lo más común es que si tu espalda esté redondeada en tu zona baja también lo esté en tu zona media (dorsal) y esto te provocará dolores en la espalda. Además, si tienes tu espalda con esta forma en “C”, tus ojos querrán mirar hacia arriba para mantener la vista al frente, manteniendo una posición…digamos que no muy bonita a la vista (y muy perjudicial para tu querida espalda):

las lesiones de los percusionistas se dan mucho en la espalda

Buddy Rich fue un gran baterista de jazz pero su postura al tocar no era la más adecuada. 

* Baja

Lumbalgia (dolor lumbar): hablaremos más a fondo de esta lesión en futuras entradas, debido a la frecuencia con la que los músicos y los guitarristas la soléis padecer. Aquí simplemente quiero que sepas que una buena posición de tu columna parte de tu cadera junto con tu zona lumbar. Todo tu cuerpo está unido, y si este eslabón falla, el resto también (zona dorsal y cervical). Tú, al igual que los pianistas y otros instrumentistas, debido a las largas horas que pasas sentado (bien sea en tu centro escolar, en tu trabajo o tocando la guitarra), estás expuesto a muchas lesiones que se asocian con malas posturas. Así que ya sabes: ¡a cuidarla y a mantenerla activa!

De hecho, aquí tienes un vídeo con la trasformación de uno de mis alumnos. Gracias al trabajo postural, conseguimos que su dolor de hombro desapareciera, además de encontrarse físicamente mejor en sus ensayos de coro debido a esa posición más enderezada de la columna, que ayudó a la mejora de su capacidad pulmonar.

Si quieres escuchar su testimonio y el de otra de mis alumnas, haz click AQUÍ

* Cuidado* –  ten en cuenta que mantener una mala posición de tu espalda durante muchas horas al día y durante muchos años, puede provocar la aparición de una hernia discal. De ahí la importancia en que cuides tu columna, fortalezcas tus músculos de una forma correcta y guiada, y seas plenamente consciente de tu cuerpo  sabiendo cómo está y qué tensiones estás generando en cada momento. Esto que parece difícil, es posible con una buena preparación física musical. 

una de las lesiones de los percusionistas es el dolor lumbar

* Contracturas

Sí, sí. Ya sé que sabes lo que son. Esos bultos dolorosos que siempre están ahí. Si no es en un sitio es en otro y los más molestos son en la espalda, aunque los tienes por todo el cuerpo. Se suelen producir por una sobrecarga muscular, debido a movimientos y posturas incorrectas o por ejemplo a sostener tus baquetas demasiado tiempo y con mucha tensión. Por mi experiencia, lo peor de las contracturas no es solamente el dolor, sino que pueden limitar el rango de movimiento de tus músculos (ya que lo tienes rígido y acortado). Esto es algo que puede llegar a molestarte bastante y es importante tratarlas cuanto antes para que no vayan a más. Y tiene una solución…¡súper fácil! Más adelante sabrás cuál.

Lesiones de los percusionistas en codos y muñecas

Tendinitis: el tendón se inflama y suele producir dolor. Hay varias fases de la tendinitis, pero piensa que si mientras tocas tienes dolor y desaparece cuando dejas de tocar puedes estar en la primera fase (o fase aguda). Aquí es muy fácil recuperarse pero es importante que escuches a tu cuerpo y no te “hagas el duro” e ignores el dolor, ya que fácilmente se puede agravar. La tendinitis más común en Percusionistas se produce en las muñecas debido a los numerosos movimientos repetitivos que se realizan al tocar la betería.  

Si dejas que la tendinitis en su fase aguda avance, puedes llegar a tener tendinosis (que es la degeneración de ese tendón o tendinitis en su fase crónica). Aunque la tendinosis para nada signifique que la lesión es irreversible, sí es mucho más compleja su recuperación. De ahí que si el dolor persiste unos días, seas capaz de reconocerlo, te salte la alarma y visites a tu médico.

Epicondilitis lateral o codo de tenista: se inflaman los tendones que extienden los músculos de los dedos de la mano (pero que tienen su origen en la parte externa del codo, de ahí su nombre). Al igual que hemos dicho antes con la tendinitis, está la epicoldalgia (o codo de tenista en fase crónica) que supone la degeneración de estos tendones. También suele ser una lesión típica de los guitarristas.

En la foto, la zona de color rosado es donde se originan los tendones de los músculos que extienden los dedos y es ahí donde notarás dolor. Aunque los síntomas de la lesión los tengas en el codo, seguramente la causa esté en la muñeca debido a los movimientos repetitivos que haces con esta parte del cuerpo. 

el codo de tenista es una lesion del percusionista

Lesiones de los percusionistas en piernas y pies

Calambres musculares en las pantorrillas: no es una lesión como tal, sin embargo puedes sufrir calambres si tus músculos están tensos y los contraes con mucha fuerza al tocar los pedales. De ahí la importancia de establecer pausas al tocar. De eso hablaremos en otro artículo ya que es un tema muy importante.

Fascitis plantar: es la inflamación de la fascia plantar. ¿Qué es? Es una banda elástica que está en planta del pie, desde tu talón hasta llegar casi a tus dedos del pie. Cuando esta banda se inflama sentirás dolor, normalmente cerca del talón pero también a lo largo de la planta. Puedes llegar a sufrir fascitis plantar por realizar sobreesfuerzos con los pedales. También se suele dar en personas que tienen el pie plano, ya que tendrán una mala pisada. El hecho de realizar movimientos repetitivos con tus pies puede generarte tensiones en esta zona de tu cuerpo.

la fascitis plantar es una lesion de los percusionistas

3. SOLUCIÓN PARA LAS LESIONES DE LOS PERCUISONISTAS

Si ya has leído la página PREPÁRATE sabrás por qué la PREPARACIÓN FÍSICA MUSICAL es la mejor solución para prevenir todas las lesiones que has visto. Como podrás observar, tú, el músico, no vas a librarte de estos problemas…¡ojalá que sí! Pero la realidad es clara: la mayoría de los músicos sufrimos lesiones musculoesqueléticas, de un tipo u otro, con más o menos dolor. Por desgracia, todavía hay muchos músicos que no se ven como deportistas del arte. Hasta que no te des cuenta de que hay que hacer ejercicios preventivos, de calentamiento, de estiramiento y de fuerza, específicos para cada instrumento e intérprete, no vas a avanzar y seguirás sufriendo lesiones que se pueden PREVENIR con un buen programa de entrenamiento. Si quieres saber más sobre las opciones de Preparación Física que ofrezco haz click en el botón y descubre cuál es la mejor para ti.

Esta entrada tiene 66 comentarios

  1. Justin

    Long time supporter, and thought I’d drop a comment.

    Your wordpress site is very sleek – hope you
    don’t mind me asking what theme you’re using? (and don’t mind if I steal it?
    :P)

    I just launched my site –also built in wordpress like yours– but
    the theme slows (!) the site down quite a
    bit.

    In case you have a minute, you can find it by searching for “royal cbd”
    on Google (would appreciate any feedback) – it’s still in the
    works.

    Keep up the good work– and hope you all take care of yourself during the coronavirus scare!

    1. Hi Justin! Thank you for the comment. Of course! My theme is Ocean WP. Feel free to use it. But I looked at your web and it is very clean as well! I liked it very much. About your web going slow…I’m not an expert at all, but it can be for a variety of facts, in my case it was usually a pluggin…but it depends. It can be for other reasons. Good luck and keep it up! I’m fine, thank you for asking, I hope you are doing well too!

  2. Rose

    Wonderful website you have here but I was curious if you knew of
    any forums that cover the same topics talked about in this article?
    I’d really like to be a part of community where I can get advice from other experienced people that share
    the same interest. If you have any recommendations, please let me know.

    Appreciate it!

    1. Hi Rose!! Thak you so much! Actually I don’t know about any forums because I don’t usually post anything on them, but if I find one tha’s good I’ll let you know!

  3. Johnny

    Hello there I am so delighted I found your web site, I really found you by mistake, while I was searching on Yahoo for something else, Nonetheless I am here now and would just like to say thank you for a remarkable
    post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don’t have time to read
    it all at the moment but I have saved it and
    also added in your RSS feeds, so when I have
    time I will be back to read a lot more, Please do keep up the fantastic jo.

    1. Hey Johnny! Thank you so much for the comment! Soon I’ll be posting some of the results my trainees are getting!

  4. 1xbet global

    Aw, this was a very nice post. Taking a few minutes and actual effort
    to create a superb article… but what can I say…
    I put things off a lot and don’t manage to get nearly anything done.

  5. Eugene

    First off I would like to say wonderful blog!
    I had a quick question that I’d like to ask if you do
    not mind. I was interested to find out how you
    center yourself and clear your head prior to writing. I’ve had a
    difficult time clearing my mind in getting my thoughts out there.
    I do take pleasure in writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes tend to be lost simply just trying to figure out how to begin. Any recommendations or hints?
    Cheers!

    1. Hi Eugene! Thank you 🙂
      Actually when I’m about to write an article, I take my time to figure out what I’m going to talk about. An it’s more than 15 minutes…so I think you’re ok! haha
      When I do that, then I start my writting. I don’t think is bad if you you’re a little bit lost at first, if you do it regularly it’s going to get better 🙂
      Thanks for the comment!

  6. Karen

    I every time used to study piece of writing in news papers but now
    as I am a user of net therefore from now I am using net for content, thanks to web.

  7. Megan

    Excellent blog you have got here.. It’s hard to find good quality
    writing like yours these days. I honestly appreciate individuals like you!
    Take care!!

  8. Melissa

    Pretty portion of content. I simply stumbled upon your website and in accession capital to
    assert that I acquire in fact enjoyed account your weblog posts.
    Any way I will be subscribing in your augment or even I fulfillment you get
    entry to constantly quickly.

    1. Thanks Melissa! 😀 I’m glad you like my posts! I’ll try to be more regular so you can read them more often 🙂

  9. Katherine

    What’s up it’s me, I am also visiting this web site daily, this web site is
    genuinely pleasant and the visitors are in fact sharing good thoughts.

  10. Stephanie

    Wow, wonderful weblog structure! How long have you ever been running a blog for?
    you make blogging glance easy. The total look of your website
    is excellent, as well as the content material!

    1. Thnaks Stephanie! I worked a lot on my bolg so it’s nice you guys are noticing it 🙂 I will keep up with the content! 😀

  11. Jordan

    Hey there! I’ve been reading your blog for a while now and finally got the courage to go
    ahead and give you a shout out from Porter Texas! Just wanted to say
    keep up the excellent job!

    1. Yay Jordan! I lived in Coldwater, Michingan on my junior year of High School and some of my Spanish friends were in Texas! Thanks for the comment! 😀

  12. John

    It’s an remarkable article in support of all the web people; they will obtain advantage from it I am sure.

  13. Timothy

    Hello there! I could have sworn I’ve visited this blog before
    but after going through some of the articles I realized it’s new to me.
    Anyways, I’m certainly pleased I discovered it and I’ll be book-marking it and checking back frequently!

  14. Kyle

    You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be really something which I think I
    would never understand. It seems too complex and very broad for me.
    I am looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

  15. Harold

    I have read so many posts concerning the blogger lovers
    except this post is genuinely a good paragraph, keep it up.

  16. Laura

    Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is valuable and all. But imagine if
    you added some great photos or video clips to give your posts more, “pop”!
    Your content is excellent but with pics and
    videos, this site could definitely be one
    of the greatest in its field. Awesome blog!

  17. Brittany

    Great beat ! I would like to apprentice while you amend your site, how could i subscribe for a blog
    site? The account helped me a acceptable deal.
    I had been tiny bit acquainted of this your broadcast provided bright clear idea

  18. Gabriel

    Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this blog
    loading? I’m trying to figure out if its a problem on my end or if it’s the blog.
    Any suggestions would be greatly appreciated.

  19. Jason

    hey there and thank you for your info – I have certainly picked up something new from right here.
    I did however expertise a few technical points using this web site, as I experienced
    to reload the website many times previous to I could
    get it to load properly. I had been wondering if your web hosting is OK?
    Not that I am complaining, but slow loading instances times will sometimes affect your placement in google
    and can damage your high-quality score if ads
    and marketing with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my email
    and can look out for a lot more of your respective intriguing
    content. Ensure that you update this again very soon.

    1. Thanks for the comment Jason! I think the problem is solved, but I’m still making some changes. I hope it loads better now! 🙂

  20. Madison

    Having read this I believed it was rather enlightening.
    I appreciate you taking the time and effort to put this short article together.
    I once again find myself personally spending a significant amount of
    time both reading and posting comments. But so what, it was
    still worthwhile!

  21. Brandon

    Woah! I’m really enjoying the template/theme of this website.

    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s difficult to get that “perfect balance” between user friendliness and appearance.

    I must say you have done a amazing job with this. Also, the blog loads super quick for me on Internet explorer.
    Excellent Blog!

  22. Greetings from Los angeles! I’m bored to death at work so I
    decided to check out your blog on my iphone during lunch break.
    I enjoy the info you present here and can’t wait to take a
    look when I get home. I’m surprised at how fast your blog loaded on my cell phone ..
    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, wonderful blog!

  23. Hello, Neat post. There is an issue with your website in web explorer, could
    test this? IE nonetheless is the market leader and a large part of other folks
    will pass over your great writing due to this problem.

  24. You really make it seem so easy along with your presentation however I find this
    matter to be actually something that I believe I’d never understand.
    It seems too complex and extremely wide for me.
    I am taking a look forward for your next submit, I will attempt to get the dangle of it!

  25. Wonderful goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just too magnificent.

    I actually like what you’ve acquired here, really like what you are stating and the way in which you say it.
    You make it enjoyable and you still care for to keep it wise.
    I can not wait to read far more from you. This is really a terrific website.

  26. Linda

    Hola! I’ve been following your blog for a long time now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Porter Tx!
    Just wanted to tell you keep up the great work!

  27. Rosie

    What’s up it’s me, I am also visiting this website daily, this web site is really fastidious and the viewers are truly sharing nice thoughts.

  28. Rebecca

    After exploring a number of the articles on your web site, I truly appreciate your way of blogging.
    I book-marked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Please visit my web site as well and let me know what you think.

  29. Thanks for the marvelous posting! I definitely enjoyed reading it, you could be a great author.I will
    always bookmark your blog and may come back very soon. I
    want to encourage you to continue your great work, have a nice weekend!

  30. After exploring a handful of the articles on your site, I truly appreciate your technique
    of blogging. I bookmarked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Please
    visit my web site as well and let me know how you feel.

  31. I am really impressed with your writing skills and also with the layout on your blog.
    Is this a paid theme or did you modify it yourself? Anyway
    keep up the nice quality writing, it’s rare to
    see a great blog like this one nowadays.

Deja una respuesta

OTROS ARTÍCULOS PARA SACIAR TU CURIOSIDAD

trompeta-preparacion-fisica-para-musicos-camila-perez-pittaluga

Lesiones de los instrumentistas de Viento Metal

Descubre cuáles son las lesiones más comunes de los instrumentistas de Viento Metal y por qué se suelen producir. ¡Algunas te sorprenderán!

guitarra-clasica-preparacion-fisica-para-musicos-camila-perez-pittaluga

Lesiones de los Guitarristas

Los guitarristas suelen tener muchas molestias y lesiones en brazos, manos y dedos. También debes cuidar tu postura y hacer ejercicios de refuerzo para poder tocar mejor.